DE ONDERZEEBOOT Hr.Ms. O13

Het verlies van de O13

 

DE LAATSTE DAGEN VAN DE ONDERZEEBOOT HR. MS. O13.

Wat is er met onderzeeboot O13 gebeurd?

Op 12 juni, verliet de O13 de haven van Dundee voor zijn tweede oorlogspatrouille, de eerste vanuit Dundee. Ze zouden zuid west van Norwegen de Duitse scheepvaart in de gaten houden en waar mogelijk verstoren. Sindsdien is er niets meer van Hr. Ms. O13 vernomen. Op 19 juni werd de onderzeeër teruggeroepen naar haar basis in Dundee maar er kwam geen reactie.

Wat nabestaanden te horen kregen

Al snel dacht men de oorzaak van de verdwijning te weten. De Britse inlichtingendienst had Duitse berichten opgevangen dat er ten westen van Noorwegen door Duitse vliegtuigen een onderzeeboot was aangevallen, gebombardeerd en beschoten, en dat het met de achtersteven naar boven in een fontein van water in de diepte verdween. Zelfs sporen van olie zag men op het wateroppervlak.
In een brief aan de nabestaanden van 1946 heette het: "Aangezien uit Duitsche berichten is op te maken, dat op 18 Juni (2) ongeveer in het zeegebied alwaar Hr.Ms. O13 opereerde een onderzeeboot door Duitsche zeestrijdkrachten is aangevallen, moet helaas worden aangenomen, dat dit dezen bodem betrof."

Jaren na de oorlog kwam men met de werkelijke toedracht. Hoogst waarschijnlijk was de aangevallen boot de Britse HMS Porpoise geweest die toen inderdaad in die buurt was en door twee vliegtuigen was aangevallen. De Porpoise maakte een crashduik en kon later zijn patroulle onbeschadigd vervolgen. De plaats van het gebeuren bleek bovendien veel noordelijker dan waar de O13 zich had moeten bevinden. (1)

In de 2de helft van juni waren er volgens Duitse bronnen echter meer aanvallen op onderzeeboten uitgevoerd (2). Op welke onderzeeboten is niet duidelijk.
Ook Duitse U-Boote waren in deze regio actief (4). De U99 schijnt daarbij op 21 juni door een vliegtuig van de Scharnhorst te zijn gebombardeerd.

Onbekende nieuwe Duitse mijnenvelden 16A en 16B

Inmiddels was er ook een andere realistische mogelijkheid. Op de aanvaarroute naar het patroullegebied waren midden mei 1940 door de Duitse vloot twee nieuwe mijnenvelden uitgeworpen, velden 16A en 16B (3). Deze velden waren de Britse Marine destijds niet bekend. Mogelijk is de O13 op 13 juni 1940 in dit veld op een mijn gelopen.

Ook de verdwijning van de Poolse ORP Orzel eind mei, en een aantal Britse onderzeeërs, zou mogelijk aan dit mijnenveld te wijten zijn geweest (zie hier).

Het Wilk incident

Jaren later kwam er een derde mogelijkheid bij. Een Oosterrijkse auteur was de geschiedenis van Poolse onderzeeboten aan het onderzoeken. Daarbij stuitte hij op een voorval met de Poolse ORP Wilk, die als gevolg van een explosie behoorlijk beschadigd in Schotland terugkwam. De officier van de wacht, Romanowsky had dit voorval in zijn memoires beschreven. Hij was er van overtuigd dat ze in de nacht van 20 juni 1940 een Duitse U-boot hadden geramd en dat die mogelijk vergaan was. Studie wees echter uit dat er rond die tijd op die plaats geen Duitse U-boten waren geweest. Daardoor ontstonden er speculaties dat de geramde boot mogelijk de terugkerende O13 geweest zou kunnen zijn.

O13 heeft geen dekkanon, wel 2 mitrailleurs (tegen vliegtuigen)

"O13 had geen dekkanon, wel 2 mitrailleurs (tegen vliegtuigen)"

In het algemeen wordt nu echter aangenomen dat dit niet de O13 geweest is. De auteur beschreef dat de geramde boot net onder water dook en dat de Wilk haar precies voor het dekkanon raakte. De O13 had geen dekkanon. Bovendien zou de O13 de 20-ste al terug moeten zijn geweest in Dundee. Door Poolse kenners wordt zelfs getwijfeld of de Wilk een onderzeeboot geramd, of toch gewoon een Buoy geraakt zou hebben.

Sinds de Britse marine de oorlogsdocumentatie voor publiek heeft vrijgegeven kan men op internet de vergaderingen van het War Cabinet opvragen en inzien. De summiere aantekeningen met betrekking tot O13 en ORP Wilk zijn hier direct te lezen. Daaruit blijkt dat destijds de schade aan de Wilk nog in verband werd gebracht met een explosie.

Andere mogelijkheden

Er waren natuurlijk ten tijde van O13's patrouille vaart verscheidene Duitse vliegtuigen en oorlogsbodems, waaronder diverse U-Boote (3) die in hetzelfde gebied opereerden. Echter buiten de boven vermelde gevallen zijn er mij geen incident meldingen bekend waaruit afgeleid zou kunnen worden dat het daarbij mogelijk de O13 betrof.

Dan zijn er nog diverse berichten, waaronder een dagboekbericht, als zou de O13 mogelijk bij de Nederlandse kust zijn aangevallen door Duitse SchnellBoote, maar de datum waarop dit gebeurd zou zijn is meestal ergens in eind mei. Zie voor meer informatie het artikel "Heeft Duitse Schnellboot de O13 gezonken bij Den Helder?".

Het meest waarschijnlijke lijkt vooralsnog dat Hr.Ms. onderzeeboot O13 op een mijn is gelopen en daardoor vergaan is, mogelijk op 13 juni 1940 al. Zoektochten in het betreffende gebied hebben echter tot op heden niets opgeleverd.

 

Meer lezen over verlies en historie van de O13

 

(Het Oostenrijkse onderzoek naar het Wilk incident is o.a. hier uitgebreid beschreven. )

(Zie hier de laatste weken van de O13, of hoe het de O13 verging tussen zijn vertrek uit Holland vanwege Duitse agrressie en zijn vermissing. )

(Zie ook mijn archief met krantenknipsels, het leven aan boord en enkele films )

(De WerkGroep Onderzeeboten (WGO) hebben onder regie van (KLTZT b.d) Jouke Spoelstra en (LTZ2OC b.d) Stef van der Velden, beiden ex-onderzeebootmannen en projectleiders van "opsporing onderzeeboot Hr.Ms. O13", in 2020 een eigen website gepubliceerd. Daarop worden o.a. mogelijke scenario's voor het verlies van de O13 onder de loep genomen en van deskundig commentaar voorzien.)
https://stillonpatrol.eu/scenarios-en-zoektochten/

 

   ** Bronnen:

(1)       Op uboat.net is over de HMS Porpoise het volgende te vinden: volgens Britse "Patrol reports en logbooks" van de HMS Porpoise zou deze onderzeeboot op twee dagen door een Duits vliegtuig zijn aangevallen:

- 16 juni 1940 om 0029 uur was HMS Porpoise (Cdr. P.Q. Roberts, RN) haar batterijen aan het opladen ten noorden van Halten toen ze werd aangevallen door een watervliegtuig, ze had nauwelijks de tijd om te duiken toen een bom vlakbij haar achtersteven ontplofte en lichte schade veroorzaakte. (zie ook bij (2))

- 19 juni 1940 om 0055 uur was HMS Porpoise (Cdr. P.Q. Roberts, RN) haar batterijen aan het opladen ten noorden van Halten toen ze weer werd aangevallen door een watervliegtuig, ze dook en een bom ontplofte vlakbij, ze schokte daardoor behoorlijk. (zie ook bij (2))



(2)       In de door de amerikanen na WW2 vertaalde "War Diary German Naval Staff Operations Division" van juni 1940 wordt meermaals gerapporteerd over aanvallen op een vijandelijke onderzeeboot (welke aanval er precies met "18 juni" in de brief aan de nabestaanden van de omgekomen bemanning wordt bedoeld is niet geheel duidelijk):

- 16 juni 1940 vernietigde in de omgeving van Trondheim (ongeveer 30 zeemijl ten noorden van het eiland Halten) een vliegtuig van de Gneisenau een grote vijandelijke onderzeeboot, die was verrast terwijl het aan de oppervlakte voer, met twee 50 kg bommen en vervolgens kanonnenvuur.

WarDiary June 1940 Planes attack submarines 16 June 1940

- 20 juni 1940 rapporteerde een vliegtuig van de Gneisenau dat het op 19 juni een vijandelijke onderzeeboot had vernietigd op ongeveer 30 zeemijl ten noorden van het eiland Halten. Klaarblijkelijk wordt de Gneisenau zelf die dag nog bij het uitvaren door een onderzeeboot gespot en door een torpedo geraakt. Deze eenheid keerde daarom terug naar Trondheim. De Scharnhorst eenheid kon, vooralsnog ongezien, naar het zuiden ontsnappen.

WarDiary June 1940 Planes attack submarines 20 June 1940

- 21 juni 1940 wordt de Duitse onderzeeboot U-99 door een bom geraakt. Volgens "uboat.net" zag een AR196 vliegtuig - van de Scharnhorst - de U99 aan voor een Britse onderzeeboot en liet zijn bommen los boven de U99. Dit veroorzaakte zoveel schade dat de commandant van de boot zich gedwongen zag naar huis (Wilhelmshaven) te varen, waar het de vier en twintigste aankwam. Daar bleek een reparatie van zo'n 2 1/2 dag noodzakelijk. Zie ook de BdU KTBs (bevelhebber U-boote).

WarDiary June 1940 Planes attack submarines 21 June 1940

BdU KTB 21.6: "U 99 was so badly damaged by a/c bombs that she had to return to Wilhelmshaven. It is possible that the boat was attacked by an a/c from "SCHARNHORST". The matter cannot be cleared up until U 99 and "SCHARNHORST" have both entered port."
Bdu KTB 24.6: "U 99 entered Wilhelmshaven. The dockyard will need about 2 1/2 days to repair her."

- 26 juni 1940 rapporteerde een vliegtuig van de Hipper dat het mogelijk een vijandelijke onderzeeboot had vernietigd door bommen en kanonvuur op 35 zeemijl ten noorden van het eiland Halten. De boot dook, erg overhellend, weg.

WarDiary May 1940 Planes attack submarines 26 June 1940 Trondheim

 

(3)       In de "War Diary German Naval Staff Operations Division" van 25 mei 1940 wordt door "Gruppe West" gerapporteerd over de posities van 2 nieuwe mijnenvelden, 16 A en 16B. Deze zijn een uitbreiding van de velden die de vaarroute ten westen van Denemarken moeten beschermen tegen vijandelijke schepen. Men denkt hiermee ook het aantal vijandelijke onderzeeboten dat in het Skagerrak / Kattegat opereert te kunnen verminderen.

WarDiary May 1940 Koeln operation minelayings 25 may 1940

 

(4)       Op de Duitse site uboat.net kunnen de bewegingen van U-Boote worden opgezocht inclusief een bijbehorend route kaartje. Daaruit is te achterhalen dat de volgende Duitse onderzeeboten ten tijde van de patrouille van de O13 in juni 1940 ook ergens op de Noordzee voeren. Het betreft de volgende U-Boote: (hierin is WH Wilhelmshaven, KL Kiel)

- U56; op terugreis, 12e ter hoogte van Stavanger, 13e NW van DEN, 14e WH

- U58; op terugreis, 14e ter hoogte van Stavanger, 15e midden DEN, 17e KL

- U65; zou tussen 11e en 13e in Bergen zijn geweest voor reparaties? rest onduidelijk

- U62; 13e vertrek uit WH, 15e ZW van NOR, 16e ter hoogte van Stavanger

- U101; op terugreis wegens gebrek aan torpedo's, 24e ZW van NOR, 25e KL

- U122; 14e Helgoland Bocht, 15e ter hoogte van Stavanger, rest onduidelijk, uboat is missing

- U26; 20e vertrek uit WH, rest onduidelijk

- U34; 22e vertrek uit WH, 23e terhoogte van noord DEN

- U99; 18e vertrek uit KL, 19e Helgoland Bocht, 20e ZW van NOR, 21e ter hoogte van Stavanger, (BdU's 16-30 Jun: 22e in haven Bergen (wegens vertrek zieke?) , U99 zou daarna gedwongen op terugreis zijn i.v.m met beschadiging door (eigen?) vliegtuigbom), 24e ter hoogte midden DEN en later in KL naar dok.